Tuesday, February 10, 2009

اصل الحكايه

الحكايه مش توته
ولا ولد وبنوته
الحكايه انسان اندمل من الاحزان
طلع عليه النهار والدم يجرى فى عروقه
عدى عليه النهار حزنان
ومات الانسان
وماتت ذكرياته
شايفه الياقوته
ده مش حجر كريم
ده انسان محبوس من ظلم السنين

دى مش حكايه وده مش عنوان
كل الحكايه الم فى قلب انسان

ليه انا هنا موجود
والكون ده له صاحب فى الوجود
هو ربنا فوق فى السما
هو انا على الارض موجود
لو شميت ريحت التراب
هشوف وشوش الجدود
لو كنت سامعنى
انا هنا موجود
بانادى بأعلى الصوت
عايز تعذبنى خدنى
لو ليا مكان فى الجنه خدنى
مش عايز على الارض يكون لى وجود

ألمس جوايا قلب
ولا حجر متلون طين
جواه ميه ولا دم ولا انين

اصل الحكايه هى
ان احنا مش موجودين
عايشين بنقتل بعض
ولا احنا اصلا ميتين

دو وشوش ولا بشر متلثمين
عنيهم فيها جرأه ولا انين

انت هنا شايفنى سامعنى
لو كنت عايز تعذبنى خدنى
انا مش عايز اعيش حزين

اصل الحكايه انسان مسكين
صدق فى السعاده
صدق فى ضحكة طفل جميل
صدق انه فى بشر طيبين

لكن الحقيقه ان البشر شيطين
وبالف لون ولون متلونين
ورا ضهرهم سكاكين
فى اديهم دم من الاف السنين

هو احنا عايشين بنقتل بعض
ولا احنا اصلا ميتين

اصل الحكايه مش ورقة شجر
ده جرح ميت ع الحجر
دى نظرة عين ماتت خايفه
ولسه مفتوحين

انت هنا سامعنى انا موجود
لو كنت عايز تعذبنى خدنى
انا مش عايز اعيش حزين
زهقت من طعم البكا
جوايا من سنين

No comments: